Vad:
Skapa gipsmask med hjälp av en kamrat. Utsmycka sedan masken utifrån ett tema eller dekorera valfritt. Använd maskerna i exempelvis en pjäs, film eller häng upp på väggen för dekoration.
Hur:
Använd gipsbindor, som kan köpas på exempelvis apotek. Det är ett lättanvänt material som inte har särkilt lång torktid. Eleverna arbetar i par, eftersom de behöver hjälpa varandra med maskerna. Den ena eleven lägger sig raklång på golvet eller ett bord. De andra eleven täcker ansiktet med plastfolie och klipper ut lufthål vid antingen näsa eller mun.
Gipsbindan ska klippas till mindre bitar, cirka 3-4 cm breda. Ljummet vatten hälls upp i en bunke. Eleven doppar en bit gipsbinda i vattnet och stryker fast den på kamratens ansikte. Hela ansiktet ska täckas, förutom lufthålen, samt bli minst två lager. Stryk ut ytan med fingrarna medan den fortfarande är blöt. Ju mer eleven arbetar ner den, desto jämnare blir det.
Gipset torkar någorlunda fort. När eleven känner att det börjar stelna och torka, är masken redo att tas bort från kamratens ansikte. Nu kan masken formas till och byggas på med mer gipsbinda om en annan form önskas. Låt masken torka på en torr plats i ungefär en vecka innan den målas och dekoreras. Akryl är den lämpligaste färgen att använda vid målningen, eftersom vattenfärg sugs så småningom in i gipset och bleknar.
Varför:
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) redogör för att elever ska i ämnet bild arbeta med olika material samt tekniker. Enligt det centrala innehållet för årskurs 1-3 ska eleverna i ämnet bild få möjlighet att arbeta med modellering samt konstruktion. I årskurs 4-6 fortsätter det tredimensionella arbetet med både plana och formbara material.
Reflektion:
Att skapa masker i gips är lustfyllt och spännande för eleverna. Momenten är varken omständiga eller många och risken för att det ska bli fel är liten. Uppgiften kan fungera ämnesintegrerande då maskerna kan ingå i ett temaarbete inom SO, NO, svenska och engelska. Maskerna kan utformas till ett rollspel på engelska eller utifrån en svensk saga. Inom samhällskunskap kan temat inspireras av krigsmasker eller andra kulturella traditioner. I naturkunskapen kan eleverna återskapa ansikten av djur och insekter. Användningsområdet är brett och kan formas utifrån det eleverna behöver fördjupa sig i för tillfället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar