Vad:
Skapa gruppvis skulptur i återvinningsmaterial. Vad skulpturen ska föreställa är valfritt, men eleverna kan tilldelas ett motiv om de skulle ha svårigheter med att komma på något eller inte komma överens i gruppen. Klassen kan tillsammans samla ihop material hemifrån eller på skolgården. Skulpturerna kan sedan utgöra en utställning för resten av skolan.
Hur:
Forma en grundstomme av hönsnät, använd ståltråd och annat användbart material för att få det att hålla ihop. Täck hönsnätet med klisterindränkta pappersremsor (tidningspapper) för att skapa en slät yta. Täck sedan skulpturen med det återanvända materialet som är lämpligast för den önskvärda strukturen. Skulpturen kan även målas samt dekoreras med allt från pärlor, paljetter och knappar till kottar och järnskrot. Skapa därefter en platta i valfritt material som skulpturen ska stå på. Eleverna kan sedan redovisa för varandra i klassen om val av motiv och tillvägagångssätt vid val av material samt detaljer.
Varför:
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) beskriver hur elever ska få möjlighet i årskurs 4-6 att arbeta tredimensionellt. Eleverna ska även arbeta med olika tekniker och material.
Reflektion:
Att arbeta i återvinningsmaterial är effektivt för att inspirera eleverna till att låta fantasin flöda. I och med att de arbetar i grupper får de möjlighet att öva samarbetsförmågan, hur de löser tekniska och konstruktionsproblem tillsammans. Uppgiften blir även ämnesintegrerande, eftersom den kan ingå i temaveckor kring miljö, hållbarhet och återvinning i exempelvis samhällskunskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar