onsdag 9 december 2015

Stilarter - ismer.



Vad: 
Få kunskap kring olika stilarter, ismer. Välja ut tre stycken stilarter för att sedan producera egna verk utifrån de ramar och uttrycksformer som anses karakteristiska för dem. Eleven tilldelas ett substantiv genom exempelvis lottning, det ordet utgör objekt motiv för bildframställningen. Motivet ska sedan framställas enligt tre stycken ismer. Därefter ska de klistras upp på ett pappersark, motivet ska stå som överskrift och under vardera bild ska det framgå i text vilken ism det tillhör, samt typiska drag och uttryck. Elevernas arbeten kan sedan bli en del av en utställning för exempelvis föräldramöten.

Hur:

Naturalism och realism (1800-talet) - Försöker visa verkligheten så som den ser ut. Naturalism och realism är på många sätt snarlika varandra och förmedlar det vardagliga. Naturalism utgör ofta porträtt och är lite mer retuscherad i sin uttrycksform. Realism förmedlar en mer ärlig känsla och tar med brister i exempelvis personporträtt. Exempel på konstnärer är: Alfred Phillipe Roll (naturalism), Coubert (realism), Millet (realism) och John Singer (realism).

Impressionism (slutet av 1800-t) - Kameran uppfinns och det blir allt trendigare att måla intryck. Ljuset i impressionistiska målningar är viktigt, medan konturerna kan vara suddiga och diffusa. Typiska karakteristiska drag är snabba penseldrag och att konstnären fångar ljuset och känslan i bilden. Exempel på konstnärer: Claude Monet, Auguste Renoir, Degas.


Postimpressionism (post=efter) - Finns likheter mellan impressionism och postimpressionism. Inom postimpressionismen finns pointillism (består av många prickar) samt expressionism (uttrycker känslor, ofta tyngre sådana exempelvis ångest). Expressionism är en bra stilart vid bildanalyser eftersom eleverna då kan utläsa känslor och möjligen koppla till egna erfarenheter. Exempel på konstnärer: Paul Cézanne, George Henri Seurat (pointillism), Vincent van Gogh (pointillism och expressionism), Edward Munch (expressionism, känd för "skriet").


Surrealism (40-50-talet) - Åskådliggör drömvärldar och kan snuddar till mardrömslikt. Är användbar att använda vid bildanalyser.Exempel på konstnärer: Salvador Dali, René Magritte, Max Ernst.


Kubism - Innehåller mycket former, starka färger och abstrakta uttryck. Exempel på konstnärer: Kandinsky, Miro´ (målar även surrealistiskt), Picasso.


Popkonst - Anses som modern konstform och utgår vanligtvis från reklam, serier, film och popmusik. Tryck används ofta som redskap för bildframställningen. Bilderna är ofta färgstarka och har skarpa konturer. Exempel på konstnärer: Andy Warhol och Roy Lichtenstein.   



 Pointillism.


Kubism.


Popkonst.

Varför:

Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) ska eleverna i bildundervisningen utveckla förmågan att kunna analysera historiska och samtida bilders innehåll, uttryck samt funktion. Eleverna ska även för betyg E i årskurs 6 utveckla idéer genom att återanvända historiska bilder och bearbeta inspirationsmaterial i den egna bildframställningen. 

Reflektion:
Uppgiften befäster historiska verk genom att eleverna får reflektera över vilka typiska stildrag de väljer att ha med i de egna bilderna. Genom att sedan montera upp bilderna bredvid varandra blir skillnaderna samt karaktärsdragen mer utmärkande och tydliga. Uppgiften kan bli ganska omfattande för elever i de lägre åldrarna, den är förmodligen mest lämplig för elever i årskurs 4-6. Om den ska användas för elever i årskurs 3, kan det vara lämpligt att fokusera på endast en ism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar