Filmskapande i bildundervisningen.
Hur:
Det finns flera sätt att skapa film på i undervisningssyfte. Det behövs inte någon dyr kamera eller köpta redigeringsprogram. Eleverna kan använda i-Pads för både filming och redigering. Om i-Pads inte finns tillgängliga i klassrummet räcker det med en dator och mobiltelefon.
Program, hemsidor och appar som kan användas i undervisningen:
- iMovie - gratis filmredigeringsprogram som går att ladda ner till alla Apple-enheter.I programmet finns teman med olika effekter, klippningsverktyg och flera kostnadsfria ljud- samt musikslingor.
- Paintmusic - app där eleverna kan skapa musik genom att "måla" (dra med fingrarna) på ljudspår där olika instrument representeras.
- Mediapoolen.se - under fliken digital pedagogik finns ett utmärkt redigeringsprogram. Redigeringen sker online och läraren behöver därmed inte ladda ner programmet till datorn. Det finns på mediapoolen även lagliga gratisljud som kan användas till elevernas filmer.
Uppgift: Skapa gruppvis en kortfilm med ett tema. Vilket tema ni väljer är valfritt och ska framgå tydligt i den 3-4 minuter långa filmen.
Det kan vara fördelaktigt att belysa begrepp som visar hur kameran används för att göra berättelsen tydligare, exempelvis:
Panorering - kameran rörs från exempelvis höger till vänster.
Tiltning - kameran rör sig uppifrån och ned eller tvärtom.
Övertoning - en bild övergår i en annan, långsamt eller snabbt.
Bildutsnitt - extrem närbild, närbild, halvbild, helbild, och avståndsbild visar hur långt avstånd det är mellan det att en tagning börjar och avbryts.
Varför:
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) ska elever i årskurs 4-6 inom ämnet bild arbeta med filmning samt redigering i datorprogram enligt det centrala innehållet.
Eleverna ska då i ämnet bild få kunskap om hur en filmatisk berättelse kan planeras och byggas upp. Anslaget i filmen visar stämningen och talar om vilken typ av film det är. Presentationen visar vilka huvudpersonerna är och vad konflikten, huvudproblemet, består av. Konflikten trappas sedan upp, för att förlösas när konfliktlösningen sker. Avtoningen lugnar ned tempot och avslutar filmens berättelse (Karlsson & Lövgren 2001, s.213).
Filmskapande i skolan behöver inte nödvändigtvis mycket material och teknik, eftersom många elever idag har egna smartphones som de kan använda. Det som kan göra att vissa lärare drar sig för att arbeta med det kan vara den egna okunskapen eller att det kan bli tidskrävande. Det är en del av bildundervisningen där läraren får vara beredd på att eleverna kan besitta mer kunskap teknikmässigt, vilket endast borde ses som positivt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar