torsdag 15 oktober 2015

Färglära och färgblandning.

Vad: 
Färglära samt färgblandning av varma och kalla nyanser.

Hur:

Färg är en egenskap som människor använder sig av för att definiera omvärlden, exempelvis "gräset är grönt".

Det kan även vara:

  • En känsla - "varmt är rött"
  • Ett material - pigment som kan användas till exempelvis målning.
Ljus reflekterar färg, utan ljus kan vi inte se färg. Alla färger reflekterar ljus.

De tre grundfärgerna är: röd, gul och blå. De tre kan blandas på olika vis för att få fram andra färger och nyanser.


Röd + vit = rosa

Gul + röd = orange
Blå + gul = grön
Gul + röd + blå = brun



 
"Färgblommor" i kalla och varma nyanser. I den andra blomman har färgen vitt blandats in och i den understa har färgen svart blandats in.

Det finns varma samt kalla färger. Det är dock svårt att få tag på ren färg, färger som varken är varma eller kalla.


Varma färger - har en gul ton.

Kalla färger - har en blå ton.

Färgblandning påverkas av om färgerna är kalla eller varma. Det är exempelvis svårt att blanda till en stark lila ton med varma färger eftersom det då kan skifta lite åt brunt. Det är även svårt att blanda till en stark grön med kalla färger. Sekundärfärger är de färger där två eller fler färger behöver blandas för att framställas, exempelvis orange, grön, lila och brun. Svart och vitt ingår inte i framställning av sekundärfärger.


Vad som är bra att tänka på som bildlärare är att det kan behövas köpas in röd, gul och blå i både varma och kalla nyanser. Med det tillsammans med svart samt vit färg kan eleverna då blanda till de flesta nyanser och färger. Läraren kan då skriva och på färglocken för att eleverna enkelt ska kunna hålla isär de olika nyanserna.



Pulverfärg.

Pulverfärg är ett utmärkt material i undervisning av färglära, eftersom det ger eleverna en djupare förståelse för färgpigment och hur olika nyanser kan blandas fram.



Färgskala från rött till gult.

När eleverna testar att blanda pulverfärg är det viktigt att påpeka att de börjar med den ljusa färgen och därefter adderar mörka lite i taget. De kan därefter testa att tillsammans blanda fram en lång färgskala, där nyanserna från en färg till en annan representeras.

 

Gruppuppgift "Ansikte med hjälp av de tre grundfärgerna".

Uppgift 1: När eleverna har fått testa på att blanda till färger kan de nu utföra en gruppuppgift! I uppgiften får de tillgång till ett stort papperark och de tre grundfärgerna i form av akryl. Med hjälp av händerna ska de nu skapa ett ansikte, utan att säga ett ord till varandra. Det blir därmed en samarbetsövning där de behöver vara uppmärksamma för varandra och kunna göra kompromisser. Hela arket ska täckas med färg. De behöver nu även ha med sig sina färgblandningskunskaper för att skapa de färgerna de vill ha.




Exempel på mosaikansikte.

Uppgift 2: När gruppuppgiften är avslutad kan eleverna gå vidare till nästa uppgift. I den ska de försöka med hjälp av grundfärgerna samt svart och vitt blanda till sin egna hudton, hårfärg, ögon- samt läppfärg. De fyra tonerna målas sedan ut på varsitt ark. När arken har torkat rivs de sönder och används för att skapa ett självporträtt, ett mosaikansikte.


Varför:

Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) inom ämnet bild ska undervisningen tillhandahålla eleverna kunskap att kunna skapa bilder med olika sorters material samt tekniker. Det innebär att eleverna behöver få kunskap kring olika sorters färgmaterial och hur de kan bemästras.

Bendroth Karlsson (1998, ss.73-74) delar upp konstnärlig aktivitet i tre delmoment: se, uppleva och gestalta. Eleverna behöver introduktion, förklaring och träning för att kunna utveckla användbara redskap. 


Reflektion:

Bildframställningen kräver redskap, materialkunskap och träning. Utan redskapen blir det svårt för eleverna att att utvecklas i den egna bildframställningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar