Vad:
Fokusera på formgivning genom att arbeta med lera.
Hur:
Rödbrännande lera, som främst används i den här övningen, får en terracottafärgad ton vid bränning. Leran torkar snabbt och ska därmed aldrig stå öppet utan fukt. Då blir den förstörd. När den inte används ska den alltid stå inplastad.
Innan eleverna börjar framställa förmål av leran, behöver luften i den knådas och bankas ur. Det för att motverka luftbubblor som kan göra att föremålet spricker vid torkning samt bränning. Knåda leran ordentligt under någon minut, lägg sedan ut en plywoodplatt på golvet. Kasta leran cirka tre gånger på plattan så att den fastnar. Det gör att eventuella luftbubblor i den försvinner.
Under arbetets gång kan leran då och då behöva fukt, eftersom händerna suger åt sig vattnet i den. När arbetet behöver pausas kan en fuktig urvriden trasa försiktigt läggas över leran, med en plastpåse ovanpå.
När leran torkar och vattnet i den avdunstar krymper den något, vilket kan vara bra att tänka på vid framställning av vissa föremål, exempelvis en ljusstake.
Första bränningen i ugn kallas skröjbränning, vilket innefattar en långsam bränning där värmen ökar långsamt. Högsta temperaturen under en lergodsbränning kan uppnå upp mot 1000 grader celsius. Uppgift: forma en en fågel under bordet.
Börja med att knåda till en lerbit, tillsätt fukt om det behövs. Håll därefter lerbiten under bordet, och prova på under ett par minuter att forma den till en fågel.
Övningen är bra för att stimulera det taktila sinnet hos barnet och utveckla känslan för form. Uppgiften att provas på flera gånger under ett läsår med olika utformning.
Varför:
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) ska eleverna utifrån det centrala innehållet för årskurs 1-3 arbeta med modellering, konstruktioner samt formbara material. I årskurs 4-6 ska de sedan vidareutveckla tredimensionellt arbete med formbara material. Arbetar eleverna med lera utvecklar de sin känsla för form.
Reflektion:
Skolor drar sig ofta för arbete med lera eftersom det kräver tid, rätt sorts material samt en brännugn. Eftersom lera är ett taktilt material främjar det och utvecklar elevernas kommunikation mellan hjärna och hand.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar