torsdag 7 januari 2016

Navet Borås.

Vad: 
Besök på Navet i Borås med museipedagogen Anna Gunnarsson. Undersökning i hur lärandet i kemi kan lyftas av estetiska läroprocesser och på ett gynnsamt sätt ämnesintegrera NO och bild.


Hur: 
Kemi finns i verkligheten där vi är, det existerar runt omkring oss. Vardagskemi kan enkelt skapas med livsmedel och material var läraren kan finna på Ica, vilket skapar experiment som inte är farliga och oförutsägbara.
 Experiment med brustabletter:
Brustabletter skapar spännande reaktioner och innehåller många olika typer av molekyler.
  • Använd ett plexiglasrör som är förslutet i ena änden. Fyll det nästan hela vägen upp med vatten.
  • Häll i lite karamellfärg, så att vattnet färgar sig.
  • Häll upp ytterligare vatten i en glasskål bredvid.
  • Vänd i röret med den öppna änden ner i vattenskålen, utan att hälla ut det färgade vattnet.
  • Läraren kommer nu peta in brustabletter in i röret med det färgade vattnet. Men först - vad tror eleverna att det blir för reaktion? Låt dem diskutera två och två. Eleverna får sedan gissa högt innan experimentet slutförs.
  • En brustablett petas in i röret. Vattennivån sjunker då i det och det färgade vattnet försvinner ut ur röret. Det på grund av att brustabletten skapar gas, gas som vill tar upp utrymme och vill komma ut. Eftersom den enda vägen ut ur röret är nedåt, pressas vattennivån ned. I röret är det då endast gas.
  • Om det endast är gas i röret, vad händer då om denna hälls ut över ett ljus? Eleverna får igen diskutera vad det tror kommer hända.
  • Eftersom gasen innehåller kolsyra, koldioxid, släcks ljuset.



Uppgift med bikarbonat och olja:
  • Ta ett provrör och häll i en knapp tesked bikarbonat.
  • Fyll sedan röret med olja.
  • Oljan pressar då långsamt ned bikarbonatet i botten, bubblor i form av syre stiger upp mot ytan. Det för att oljan och bikarbonatet inte blandas, reagerar med varandra.

Varför:  
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) ska bildundervisningen uppmuntra elever till att ta egna initiativ och arbeta på ett undersökande sätt.

Reflektion:
Pedagoger har i uppgift att hjälpa elever förstå sin verklighet och omvärld. Kemi är ett ypperligt verktyg för det och kan användas på ett ämnesintegrerande sätt med ämnet bild.

Estetiska läroprocesser är inte endast kopplat till ämnet bild. Är det en kreativ process, en upplevelse, så gynnar det lärandet och är då användbart i alla ämnen. Genom att kombinera upplevelser, intryck, känslor, reflektion, reaktion och sammanhang med kemi gynnas elevernas livslånga lärande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar