måndag 11 januari 2016

Skulpturer i staden.

Vad:
Studera skulpturer inom Borås stad samt didaktiskt reflektera kring användningen i bildundervisningen.


Hur:
¨
"Mate Hunting" - Marianne Lindberg De Geer.

Marianne Lindberg De Geer är en flitig samhällsdebattör. Hennes skulpturer har ofta ett lekfullt och humoristiskt uttryck, med en allvarlig underliggande mening. Inspirationen till verket "Mate Hunting" har hon funnit i berättelsen om Alice i underlandet, en port till en annan värld. Skulpturen anspelar på kaniners påstådda överaktiva sexualitet. I ögonen finns klockvisare var visar att det är knappt om tid. Skulpturen är placerad i stadsparken i Borås. 

"House of Knowledge"- Jaume Plensas.

Jaume Plensas är ett världsnamn inom skulpturkonsten och har förutom i Borås verk utplacerade i bland annat New York, Chicago och Salzburg. "House of Knowledge" är placerat utanför Textile Fashion Center och är åtta meter hög. Verket består av sammansvetsade bokstäver som bildar en människokropp i en fosterliknande ställning. Det går att tolka in både bildning och humanitet i budskapet.

Läraren kan utföra en rundvandring av skulpturer i staden med eleverna, där hen påpekar verkets placering och låta eleverna reflektera kring valet av det. Läraren kan även välja ut intressanta fakta kring verket och dess historia. Eleverna uppmuntra fota skulpturerna under rundvandringen, eftersom de ska användas senare i uppgiften. När eleverna återvänder till skolan kan de få i uppgift att välja ut ett verk och göra en presentation av det. De ska då med bilder och text beskriva verkets titel, vad konstnären heter samt en egen analys av budskapet. De kan även leta upp mer fakta kring konstnären och hens arbetssätt. Texten kan skrivas i dator och sedan skrivas ut på papper. Elevernas arbeten kan sedan bilda en utställning i ett av skolans gemensamma utrymmen.

Varför:
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) beskriver hur elever i årskurs 4-6 arbeta med bildanalyser utifrån konstverk utifrån olika tider och kulturer. Eleverna ska då analysera hur verken är utformade samt vilket budskap de förmedlar.

Reflektion:
Uppgiften kan vara mest lämplig för elever i årskurs 4-6 och inte för de lägre åldrarna, då arbetet kräver att eleverna kan med text fördjupa sig i ett utvalt konstverk. Rundvandringen kan utföras även för elever i årskurs 1-3, men den följande uppgiften får då utformas på ett mer anpassat vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar