Vad: Skapa i studiegruppen en uppgift utifrån kunskapskrav och centralt innehåll i Lgr 11. Träningslektionen utförs vid två olika tillfällen. En gång för en årskurs 6 på Engelbrektsskolan i Borås, vid ett annat för kurskamrater på Högskolan i Borås. Inför lektionen ska bedömningsmaterial utformas i form av en matris. Efter lektionen i årskurs 6 ska elevernas arbeten bedömas och betygsättas med hjälp av matrisen.
Hur:
Vi presenterar oss i studiegruppen, vilka vi är och att vi studerar till lärare på Högskolan i Borås. Förklarar därefter att eleverna kommer få höra en berättelse till musik, en slags guidning in i en drömvärld. Eleverna uppmanas till att slappna av, blunda och gärna lägge ned huvudet på bänken. Klassisk musik började spelas och följande berättelse lästes upp:
- Du står på en äng, det är skymning och solen börjar gå ned.
- Längre bort på ängen ser du en kulle.
- Du går fram till kullen och högst upp på den ser du ett träd.
- Du går fram till trädet och tittar upp på det, vinden viner genom grenarna.
- Är du ensam där du står vid trädet, eller är det någon mer där med dig?
- Titta på hur grenarna ser ut. Har de löv på sig? Vilken färg har de i sådana fall? Hänger det någonting i trädet? Finns det fåglar där?
- Du lägger din hand mot trädets stam. Lärk märke till hur barken ser ut och känns.
- Titta upp mot himlen. Vad för färger ser du? Är himlen rosa, orange, röd eller kanske blå?
- Det är någonting annorlunda med det här trädet. Det är inte ett vanligt träd, utan ett önsketräd! Det viskar till dig att du får en önskning. En önskan som kommer slå in. Tänk på vad du här och nu skulle vilja önska dig. Du tänker en liten stund på din önskan, vänder dig bort från trädet och går därifrån.
Uppgift: Du ska nu skapa ditt alldeles egna önsketräd! Fundera på hur det såg ut, vilka färger som du såg och vad du önskade när du såg det. Hur kan du få din önskning att synas i trädet? Du ska skapa trädet med hjälp av tepåsar! Doppa tepåsen i akrylfärg och använd för att stämpla bakgrund och önsketrädet. Du kan gå enligt följande steg:
1. Stämpla bakgrund med tepåsar.
2. Stämpla trädstammen med tepåsar eller måla den med pensel.
3. Stämpla lövverket med tepåsar.
4. Om du hinner - måla dit detaljer som gör din önskan tydlig. Du kan även måla dit exempelvis fåglar och blommor.
5. I slutet av lektionen ska du fylla i en kort utvärdering, där du får beskriva dina tankar om just ditt träd, vad du önskade och hur du skapade det.
Utifrån vår betygsmatris, vi utgick ifrån tre kunskapskrav. Vi arbetade även med vissa riktlinjer för att göra bedömningen så rättvis som möjligt. - Verktyg – Tryckteknik (Tepåsar) , Akrylfärg - Färgskala – E (1-3 färger/nyanser) C (4-6) A (7-) - Elevernas utvärderingar, deras tankar kring bildframställningen spelade in i bedömningen.Vi delade upp elevernas arbeten studiegruppen emellan, så alla i studiegruppen skulle få träna på bedömningen. Sedan sammanfattade vi tillsammans i gruppen, den enskildes bedömningar, om hur vi hade tänkt osv, här kunde vi diskutera, ge feedback och sedan välja ut tre tydliga exempel till vår redovisning.
Elevbild - betyg E
Eleven har inte i någon större utsträckning arbetat med trycktekniken, utan använt penseln. I bilden utläses tre olika färger och nyanser, inga övertoningar i bakgrunden har använts för att skapa djup i bilden. Elevens tankar kring bildframställningen och budskapet framgår inte på ett tydligt sätt.
Elevbild- betyg C
Eleven har använt trycktekniken på ett relativt väl fungerande sätt och har skapat detaljer i bilden, exempelvis gräs och äpplen. Eleven beskriver även sina tankar kring budskap och bildframställning på ett relativt tydligt sätt.
Elevbild - betyg A
Eleven har använt trycktekniken på ett väl fungerande sätt och skapat många nyanser och övertoningar i bilden. Detaljerna är välarbetade och eleven beskriver på ett tydligt sätt hur hen gått till väga för att nå den önskade bildframställningen.
Varför:
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) ska eleverna i slutet av årskurs 6 ha kunskap kring teckning, måleri, tryck samt tredimensionellt arbete inom kunskapskravet "bildframställning". De ska även kunna hantera olika element var bygger upp och skapar rumslighet i bilder samt kunna hantera verktygen för de olika teknikerna inom kunskapskravet "redskap för bildframställning".
I studiegruppen kände vi dock att vi hade kunnat vara tydligare med själva trycktekniken, hur de hade kunnat använda tepåsarna på olika sätt samt färgblandningen.Vi kunde även gått igenom hur en pensel ska hanteras för att inte bli förstörd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar