Återanvända tidningspapper för att skapa egna papperark i olika storlekar.
Hur:
Övningen kan fördelaktigt göras i grupper á fyra elever. Pappersmassan görs i stora baljor i följande steg:
- Strimla tidningspapper i en dokumentförstörare. Lägg i rejält med tidningspapper i en balja. Täck pappret med ljummet vatten och låt med fördel stå en stund för att det ska lösas upp.
- Använd en stavmixer. Mixa massan till en jämn smet. Konsistensen ska likna filmjölk.
- Fiska upp massan med pappersramen och skaka om så att massan ska fördelas jämnt. Låt vattnet rinna av. “Läska” av vattnet, suga upp så mycket vatten som möjligt, med hjälp av exempelvis en duk.
- Lägg på duken på pappersmassan, vänd ramen och pressa den ner mot duken på bordet. Fortsätt läska av med en ny duk, lyft därefter upp ramen så att pappersarket stannar kvar på bordet.
- Läska av ytterligare tills det mesta av vattnet är utpressat. Låt arket torka ordentligt innan det flyttas.
Varför:
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) ska elever prova på olika hantverksmässiga tekniker, för att kunna utveckla den egna förmågan i bildframställning.Bendroth Karlsson (1998, s.37) beskriver hur barnet får redskap för de egna handlingarna genom interaktion och socialt samspel. Det innebär att meningen formas i den process var pågår i interaktionen på det yttre planet.
Reflektion:
Uppgifter där elever får arbeta i grupp och tillsammans prova på en ny hantverksmässig teknik, är effektiv för individens utvecklade redskapsbank. Tillsammans kan de då stötta varandra i att finna lösningar, prova på nya sätt och lära sig av varandra.
Uppgifter där elever får arbeta i grupp och tillsammans prova på en ny hantverksmässig teknik, är effektiv för individens utvecklade redskapsbank. Tillsammans kan de då stötta varandra i att finna lösningar, prova på nya sätt och lära sig av varandra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar