Samlade dolda bokstäver från Borås stad.
Vad:
Dokumentera dolda bokstäver som går att urskilja i stadsmiljön i Borås, samt didaktiskt reflektera kring möjliga ämnesintegrerande uppgifter.
Hur:
Dolda bokstäver går att urskilja på alla nivåer i stadsmiljön. Tesseleringar på husväggar är tacksamma att fota och använda i uppgiften, eftersom de ofta utgör geometriska former som liknar bokstäver. Majoriteten av elever i skolan idag har egna smartphones, vilket gör det enkelt för dem att finna och dokumentera egna bokstäver.
Uppgift för elever i årskurs 1-3: Eleverna kan delas in i par. Läraren kan visa egna exempel på dokumenterade dolda bokstäver och hur hen har funnit dem. Eleverna kan nu ge sig ut på skolgården och försöka hitta egna dolda bokstäver. De kan även leta efter dem i skolans lokaler. Om klassen ska ut på ett studiebesök, kan uppgiften även där tillämpas under en rast.
Uppgiften kan bli ämnesintegrerande på flera olika sätt. I det här exemplet integrerar uppgiften med ämnet svenska. Eleverna skapar en digital presentation med sina dokumenterade bokstäver, där de får berätta var de funnit bokstaven samt cirka tre ord som börjar på den.
Uppgift för elever i årskurs 4-6: Eleverna kan utföra dokumentationen under studiebesök, men även uppmuntras att under sin fritid fota dolda bokstäver. Eleverna kan även här arbeta två och två. Efter några veckor, då eleverna förhoppningsvis har samlat på sig 10-20 bokstäver, kan de skapa ett collage där bokstäverna bildar ett ord. Vad för ord bokstäverna ska bilda kan vara utifrån flera olika kategorier. Om uppgiften integrerar med ämnet svenska kan det vara namnet på en ordklass. Om uppgiften integrerar med ämnet engelska kan det vara ett ord i engelska språket. Ordet behöver då bestå av minst fem bokstäver. Eleverna presenterar sedan arbetet digitalt för resten av klassen samt beskriver var i stadsmiljön de fann bokstäverna.
Varför:
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) ska elever i ämnet bild få möjlighet att utveckla sin förmåga att undersöka samt presentera olika ämnesområden med bilder. De ska utveckla förmågan att skapa bilder med digitala tekniker och verktyg. Enligt det centrala innehållet för årskurs 1-3 och årskurs 4-6 ska elever i bildundervisningen fotografera och göra överföring av bilder med hjälp av datorprogram.
Reflektion:
"Bokstäver i staden" är en tacksam uppgift att göra ämnesintegrerande, eftersom alfabetet är integrerat i samtliga ämnen. Det går att forma uppgiften utifrån alla årskurser och kunskapsnivåer. Eftersom det kan ta tid att samla ihop 10-20 bokstäver, är det bra om det blir en parallell uppgift till andra uppgifter och får pågå under en längre period.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar