Vad:
Praktiskt arbete med ull. Med hjälp av våttovning och nålfiltning kan eleverna "måla" med ull.
Hur:
•Lägg ut en stor bit svart plast på
bordet med hälften nedanför bordskanten (ska vikas upp över arbetet sedan).
•Bottenplatta med max 48 cm,
innanför bubbelplasten…
•Lägg ullen i första lagret
horisontellt, i andra lagret vertikalt, i tredje lagret horisontellt igen… osv.
•Lägg ner arbetet på golvet (ska
trampas på sedan).
•Ta handvarmt vatten ca ½-liter,
häll i 1 msk. såpa.
•Vik upp plasten över ullen, tryck
ut luften, trampa, dansa till musik på plasten/ullstycket.
•Lägg nu en stor bit bubbelplast
över arbetet med bubblorna mot ullen som
ska täckas.
•Vänd på ”plast-paketet”
så
att bubblorna kommer under ullen och ta upp arbetet på bordet
– vik upp plasten, se vad som hänt med ullen. (Luften har trampats ut)
•Ta mer varmt såpa vatten på arbetet
och fortsätt bearbeta ullen med HELA handflatorna & fingrarna. Först på
bubbelplasten, sedan vidare på ullen. Ta en droppe såpa i handen så går det
lättare.
•Rulla in ullarbetet, med
bubbelplasten över och under ullen, i en papprulle. Ta
med en stor handduk på slutet.
•Lägg rullen på golvet, sitt två st.
mittemot varandra och rulla arbetet med fötterna i ca 5 minuter. Nu krymper det!
•Välj
ut de färger ni behöver till figurerna.
•Lägg
ut ull till figurerna, här är det inte så noga med ullfibrernas riktning.
•Efter
ett tag –
blöt ner & rulla
arbetet en gång till ca 5 min. mellan bubbelplast så figurerna fastnar in i
bottenplattan.
•Öppna
– kolla – ev. rulla lite till, eller så är det klart!
Nålfiltning:
Vid nålfiltning används en filtnål. Genom att "picka" genom ullen med nålen, blir den allt mer kompakt och det går att fästa ihop ullbitar i olika färger.
Nålfiltning:
Vid nålfiltning används en filtnål. Genom att "picka" genom ullen med nålen, blir den allt mer kompakt och det går att fästa ihop ullbitar i olika färger.
Varför:
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) beskriver hur elevers förmåga att analysera historiska verks innehåll samt funktion ska utvecklas i ämnet bild. Det är då fördelaktigt att de inte endast tar del av det genom bilder, utan även får pröva på gamla tekniker och redskap.
Reflektion:
Även om textil arbete möjligtvis inte utgör någon större del av bildundervisningen idag, är det viktigt att eleverna får testa på att arbeta med olika material i bildframställningen. Arbete med ull besitter även en viktig historisk aspekt, då det har hittats fynd med ull från så tidigt som 500 f.Kr. Då våttovning och nålfiltning består av många moment passar det nog bättre för elever i årskurs 6 än exempelvis för elever i årskurs 3.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar