måndag 11 januari 2016

"Meetings - Västerås tur och retur" - Borås konstmuseum.

Vad:
Besök på Borås konstmuseum med utställningen "Meetings - Västerås tur och retur". Didaktiska reflektioner kring hur en sådan utställning kan användas i bildundervisningen.

Hur:

Utställningen är ett samarbete mellan Västerås konstmuseum och Borås konstmuseum. Museerna bytte konstverk med varandra för en period. De kända konstnärerna utgör ett smörgåsbord för svensk konst från senare delen av 1900-talet och i början av det nuvarande seklet.


"Grävlingar i akvarium" - Ernst Billgren.

I Ernst Billgrens mosaikskulpturer blandas populärkulturens formspråk med äldre tidens konst. Han ifrågasätter med sina verk vad som är bra och vad som är dålig konst.

"Nobir" - Olle Baertling.

Rymd och rörelse var betydelsefulla egenskaper för Olle Baertling. Trots abstraktionen, finns det organiska drag i verket.

"Skuggan av ett leende" - Peter Tillberg.

Flera av Peter Tillbergs verk har en dov undergångsstämning med tydligt uttalad samhällskritik, ofta med en grå färgskala.

"Love song" - Astrid Sylwan.

Astrid Sylwans verk är ofta färgsprakande med lager på lager känsla. Trots det abstrakta uttrycket, kan besökare finna dolda motiv i verken. 

Titeln "Meetings" visar på sammanslagningen mellan två städer och samlingar. Det indikerar på flera möten som sker i utställningslokalen; konstverk som får nytt liv i en ny lokal, verk som aldrig tidigare visats bredvid varandra samt mötet som sker mellan publik och verk de inte tidigare har sett.

En utställning med en blandning av olika verk och konststilar kan stimulera elever som besöker den. Det kan ge dem en en breddad syn på vad konst är och kan vara. Konst är inte endast en oljemålning eller en bronsskulptur, det kan se olika ut och ha olika budskap.

En uppgift eleverna kan arbeta med under och efter utställningen är att innan besöket skriva kort om vad konst är för dem. Vad anser de är konst samt vad är inte konst enligt dem. Under besöket ska de välja ut ett par verk som inspirerar eller förvånar dem och fota. Efteråt ska de nu få skriva om de fått nya insikter kring vad konst är. De kan då även skriva om de utvalda verken och beskriva om och hur de skulle vilja arbeta med dem i bildundervisningen. Det kan vara teknik- och redskapsmässigt, eller om de tycker att verken är lämpliga för bildanalyser.


Varför:
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) ska elever i slutet av årskurs 6 ha fått uppleva konstverk och historiska verk från olika tider samt kulturer. Eleverna ska träna på att reflektera kring verkens utformning och budskapet de förmedlar.

Elever ska i ämnet bild utveckla förmågan till att självständigt skapa och kommunicera med bilder. De ska på ett kritiskt sätt kunna granska och tolka bilder på ett kritiskt sätt. Det är då viktigt att läraren har med sådana övningar i undervisningen, och att undervisningen i sig stimulerar eleverna till det (Waern, Pettersson & Svensson 2004, ss.175-177).

Att använda utvärderingar i undervisningen kan hjälpa både lärare och elev att ta ett steg vidare. Kommunikation mellan de två parterna är viktigt för en givande undervisning (Körling 2011, s.257).

Reflektion:
Det är viktigt i ämnet bild att ständigt stimulera elevernas kognitiva utveckling. De ska veta att de kan bidra till planeringen av bildundervisningen, men att de även ska reflektera över vad de kan och vad de kan utveckla. Det kan vara en kognitivt svår uppgift för de lägre åldrarna, men kan vara värt att prova och utveckla. Uppgiften ovan har som målgrupp årskurs 4-6. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar