Vad:
Agera elev under träningslektion med studiegrupp A. Lektionen är utformad utifrån olika redskap för bildframställning med fokus på bildanalys.
Hur:
I klassrummet hade gruppen skapat olika stationer. På varje station fanns det ett stort pappersark och olika redskap. På en station fanns det exempelvis akrylfärg, på en annan oljepastellkritor och på en tredje olika stämpelredskap för akrylfärg, till exempel äppelhalvor. Klassen blev indelad i grupper och fick spendera några få minuter på varje station.
Uppgiften går ut på att skapa en figur/människa på vardera pappersark. Den första gruppen på en station börjar med att framställa huvudet. Nästa grupp skapar överkroppen och den tredje underkroppen. Kroppsdelen behöver inte matcha föregående grupps arbete.
Sista stunden av lektionen spenderades åt reflektion kring figurerna på bilderna samt de olika redskapen för bildframställningen. Klassen fick då diskutera de olika teknikerna och vem figuren är i det färdiga resultaten. Vilken kultur befinner sig figuren i? Vad för budskap förmedlar den?
Varför:
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) ska elever i årskurs 4-6 pröva på olika redskap för bildframställning. Det gäller då verktyg för exempelvis måleri och trycktekniker samt hur dessa benämns. Eleverna ska även genom bildanalys diskutera bilders utformning och budskap.
Reflektion:
Studiegruppen som höll i träningslektionen förklarade att analysen med eleverna ute i skolan gjordes med hjälp av en enkät som de fick fylla i. Vi gjorde analysen muntligt. Bildanalyser är något som behöver tid och övning hos elever och analysen i den här uppgiften kan lämpa sig bäst för elever i årskurs 4-6.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar