Vad:
Vad som utmärker serier som genre, hur de fungerar som visuell berättelse samt hur bildformen kan användas i bildundervisningen.
Vad som utmärker serier som genre, hur de fungerar som visuell berättelse samt hur bildformen kan användas i bildundervisningen.
Hur:
Bilderna i tecknade serier är ofta uppbyggda med starka färger och kontraster. Bildutsnitten om används i serier liknar ofta de som används i filmer, exempelvis extrema närbilder, halvbilder och helbilder. Det bidrar till dynamik samt dramatik i berättelserna, tillsammans med texterna var kan skrivas ibland med versaler och ibland med gemener. Serier är en spännande bildform att arbeta med hos elever eftersom de kan då utgå ifrån egna erfarenheter och intressen. De kan då även ta ställning till om berättelsen ska ha en komiskt utgångspunkt eller en mer dramatisk sådan.
I bildundervisningen för genren serier behöver eleverna först göras medvetna om de olika bildutsnitten och kan i mindre snabba uppgifter öva på dessa. De kan skapa en seriefigur som de testar att skissa upp först i helbild, därefter i halvbild och sedan närbild. Extrem närbild kan även det provas på. I helklass kan sedan diskuteras när de olika bildutsnitten kan användas; vad ska berättas? Finns det en viktig detalj som behöver visas extra tydligt?
I serien behöver sedan två eller flera figurer förekomma, eftersom en dialog mellan dem ska skapas. Exempel på olika sorters pratbubblor samt deras olika funktioner är viktigt att gå igenom, att det är olika bubblor för om en person tänker något eller skriker ut något. Utdrag från ett par olika serier kan sedan visas för att exemplifiera olika genrer och uttryck.
Varför:
Karlsson och Lövgren (2001, ss.154-158) uppmanar lärare att ta vara på elevernas redan befintliga kunskap kring serier och låta de som vill ta bidra till introduktionen med öppna frågor. Eleverna kan sedan få i uppgift att välja en valfri serie för att analysera handlingen i den. Eleverna ska sedan försöka beskriva hur den börjar, vad för intriger som uppstår, utvecklingen av den och hur serien avslutas.
Elever ska i slutet av årskurs 6 kunna läsa, skriva samt samtala kring bilders olika utformning och budskap. Eleverna ska i bildframställningen framställa egna berättande bilder, exempelvis serier. Bildundervisningen ska bidra till att utveckla elevernas förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap (Lgr 2011).
Reflektion:
Serier är en bildform som kan vara stimulerande och engagera elever, eftersom det är redan är ett förekommande intresse hos vissa barn. De barn som inte läser serier på fritiden kan ändå finna kopplingar till filmer och tv-serier de sett. Det finns även inga rätt eller fel i hur en serie tecknas, vilket borde poängteras genom att visa olika exempel vid introduktionen. Att rita en serie kan ta lång tid, vilket innebär att läraren kan behöva ge eleverna redskap som underlättar processen. Det kan exempelvis vara tomma serierutor som eleverna kan fylla i eller knep för hur en människokropp kan ritas. Uppgiften kan anpassas för olika årskurser, men om en djupgående introduktion ska hållas lämpas den förmodligen bäst för årskurs 4-6.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar