Studiebesök på street art utställningen “No Limit” i Borås.
Hur:
Utställningen “No Limit” bjuder in konstnärer från hela världen för att delta och förändra det offentliga rummet i Borås. Projektet startade 2014 och 2015 bjöds ytterligare 11 konstnärer in för att skapa fler verk på husväggar och gator. Samtliga fick själva välja vad och hur de skulle skapa. Eftersom det går att besöka utställningen helt gratis genom att vandra fram på Borås gator, är det ypperligt att utforska den med skolklasser. Eleverna kan då, utifrån de kartor som går att skriva ut från nätet, få i uppgift att hitta verken samt intressant fakta om vardera konstnär. Efter att ha sett utställningen kan eleverna få återskapa utvalda verk och beskriva egna reflektioner och nya lärdomar.
PichiAvo är duon Pichi och Avo, två konstnärer från Valencia i Spanien. Deras signum är en blandning av stilarna klassisk konsthistoria och så kallade graffitti tags. Verket har en något dold placering, eftersom den finns inklämd mot Textile Fashion Centers lokaler. Det gör det svårare att ge rättvisa åt verket på bild, men ger en viss mystik kring det.
"Measure the Immeasurableness" - DALeast.
DALeast från Kina är en etablerad konstnär som mixar naturmotiv med det artificiellt konstgjorda. Han har tidigare arbetat med skulpturer, vilket syns i hans målningar då formen står i centrum. Den österlänska filosofin är viktig del i hans konstnärsskap. Verket "Measure the Immeasurabless" är placerat på Högskolans bibliotek i Borås."Swedish Wildlife"- Dulk.
Dulk är en illustratör med explosiv stil. Hans verk speglar ofta hans egna drömmar med berättelser om många karaktärer. Berättelserna är en blandning av verklighet och fiktion. Hans fokus ligger på barnillustrationer, vilket syns även i hans gatukonst.
Varför:
Reflektion:
Gatukonst är nytt i det kulturella finrummet, vilket gör det till ett spännande diskussionsämne i ämnet bild. Det kan diskuteras utifrån flera olika perspektiv; historiskt, egna erfarenheter samt framtidsutsikter för genren.
Varför:
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11) ska eleverna genom undervisningen i ämnet bild få erfarenheter av visuell kultur, med andra ord få möjlighet att uppleva konst i olika miljöer.
Reflektion:
I bildundervisningen är ett sådant här studiebesök sevärt för alla åldrar, men upplägget för det kan se olika ut. För de lägre åldrarna, årskurs 1-3, kan läraren välja att fokusera på endast ett fåtal verk och historien kring dem. Det eftersom det är långt att gå om eleverna ska se samtliga verk i utställningen, vilket kan göra dem trötta och ofokuserade. För de något äldre barnen, årskurs 4-6, kan något fler verk presenteras. Läraren kan då först skapa en introduktion för utställningen, där eleverna får en insyn i vilka verk de kommer få se.
Som avslutande uppgift för samtliga elever kan de gruppvis få skapa en större målning, inspirerad av street art-tekniker och uttryck. De ska då välja en nyhetshändelse som ska utgöra inspirationen och grunden till verket. De ska då fundera över hur de vill förmedla nyheten och berätta historien i verket med utifrån val av färg, motiv samt var i staden de skulle vilja placera ut verket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar