Vad:
Agera elev under studiegrupp C träningslektion. Lektionen kretsade kring svenska talesätt och redskap för bildframställning.
Hur:
Uppgiften var att få ett talesätt tilldelat som sedan skulle tolkas och med hjälp av akvarellfärger avbildas. Eleverna kunde välja om de ville tolka talesättet bokstavligt eller på ett filosofiskt vis. Gruppen började med att visa ett eget exempel och lät gruppen gissa vilket talesätt det föreställde.
Avbildning av talesättet "trampa någon på tårna".
Presentationen utfördes både muntligt och skriftligt med eleverna. Den muntliga påbörjades med att samtliga bilder sattes upp och klasskamraterna fick gissa vilket talesätt som avbildades i de olika bilderna.
Varför:
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) ska elever få utveckla den egna förmågan att skapa bilder med olika hantverksmässiga tekniker och verktyg. Eleverna behöver då få kunskap kring olika färgläggningsmaterial och deras användningsområden i bildundervisningen. I den centrala innehållet för både årskurs 1-3 och årskurs 4-6 ska eleverna utveckla verktyg för måleri. Reflektion:
Att arbeta med talesätt blir ämnesintegrerande med ämnet svenska och talesättet kan utforskas ytterligare under senare svenskalektioner. Det är en spännande uppgift för eleverna, då talesätt kan ses som ålderdomligt och inte används lika mycket idag. Uppgiften kan formas och anpassas på olika sätt för elever i årskurs 3-6.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar