torsdag 7 januari 2016

Akrylfärg - färgblandning med primära färger samt jordfärger.

Vad: 
Få kunskap kring akrylfärg samt kunskap kring primära färger ochjordfärger.


Hur: 
Akrylfärg är en plastliknande målarfärg som ger en jämn pigmenttät yta. Det finns både som matt och glansig. Akrylfärg kan appliceras på praktiskt taget vilket material som helst, vilket gör den användbar i skolan. Det är enkelt att blanda till olika färger och nyanser.

Det finns tre stycken primära färger som ingår i den så kallade cmyk-skalan: cyan (blå/turkos), magenta (röd/rosa) och lemon (gul). I skalan finns även färgen svart.
c - cyan
m - magenta
y - yellow
k - svart


Färgerna i cmyk-skalan används för att blanda till alla färger och nyanser i datorprogram vid framtagning av tryck. Trycken används till allt från livsmedelsförpackningar till tidningar. Cmyk-skalan ingår även i färgpatronerna i en vanligt färgskrivare.
Nyanserna går att köpa i form av akrylfärger, vilket gör att eleverna i skolan kan använda dem för att se hur många olika nyanser de kan blanda till själva.
En annan skala av färgmaterial är så kallade jordfärger. Jordfärger är färgpigment som framställts av leror, brända leror eller andra jordarter. Exempel på jordfärger är ockra, bränd sienna och bränd umbra. En användbar övning för eleverna är att få skapa egna färgskalor med både cmyk-färger samt jordfärger. Eleverna kan då utifrån två valda färger testa hur många olika nyanser de lyckas få fram av dem.


Uppgift: Måla av en landskapsbild.
Eleverna tilldelas en svartvit bild på något som liknar ett landskap. De ska framställa två stycken avbildningar, en med hjälp av cmyk-nyanser och en utifrån jordfärger. Det ska bli åtminstone 3-4 lager färg och eleverna uppmuntras att testa alternativa redskap istället för penslar. Det kan vara palettknivar eller pinnar.



Eleverna ska sedan välja ut en bit av vardera landskapsbild som ska ramas in med en passepartout. Uppgiften avslutas med en utställning där de kan få se klasskamraternas konstverk.




Varför:
Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 2011) inom ämnet bild ska elever, enligt det centrala innehållet för både årskurs 1-3 och årskurs 4-6, få möjlighet att arbeta med måleri och utveckla redskap inom det.


Reflektion:
Måleri kan vara frustrerande för elever som inte har någon vana av akrylfärg eller att avbilda olika motiv. Det gäller då som lärare att fortsätta motivera dem att göra klart bilden, eftersom när alstren sedan ramas in så kan eleverna få ett nytt perspektiv på dem. Passepartout-ramen ger ett proffsigt intryck och den framhäver färgerna samt kontrasterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar